Utsnitt (Slicers)
Utsnitt är en enkel och smidig filtreringsfunktion i Excel, som kom i samband med Excel 2010.
Utsnitt (”Slicers” på engelska) är grafiska listor som man kan klicka på och som gör det möjligt för användaren att filtrera data i Pivottabeller, Tabeller och Diagram.
Utsnitt är enkla att använda även för de som inte är så vana att arbeta i Excel.
Bilderna nedan illustrerar samma utsnitt men i tre olika tillstånd vilket innebär att datan filtreras olika beroende på läge.
Man kan:
– Välja enstaka värden genom att klicka på dem. (Bild 1)
– Välja flera, sammanhängande värden, genom att klicka på det första värdet och sedan hålla ned Shift-tangenten och sedan markera det sista värdet. (Bild 2)
– Välja flera, enstaka värden, genom att klicka på det första värdet och sedan hålla ned Ctrl-tangenten och sedan markera övriga värden. (Bild 3)
Man kan likna Utsnitt med rapportfilter som kan appliceras på såväl pivottabeller och diagram som på kuber.
Med vänliga hälsningar,
Excelspecialisten
