Spara på miljön när du arbetar i Excel
Många gånger vill man kontrollera hur arbetet man håller på med blir när man skriver ut det. Det är då vanligt att det blir ett antal utskrifter innan man är nöjd.
I stället för att skriva ut sitt arbete till skrivaren, kan man välja att spara det som PDF-fil. Utseendet på PDF-filen blir identiskt med den ”riktiga” utskriften.
Du sparar din Excelfil som PDF, genom att välja:
Excel 2010-2013-2016: Arkiv – Spara som – Filformat: PDF (*.pdf)
Excel 2007: Officeknappen – Spara som – Filformat: PDF (*.pdf)
Du kan även välja om filen ska komprimeras, och om du vill att den ska öppnas efter att den har sparats.
I Excel 2003 finns tyvärr inte möjligheten att spara som PDF, där behöver man en extern programvara, som t.ex. Adobe Acrobat, Bullzip eller motsvarande. Med dessa programvaror installeras en PDF-skrivare i ditt system, vilken du skriver ut till för att skapa din PDF-fil. I övrigt blir resultatet det samma.
Med vänliga hälsningar,
Excelspecialisten