Spara ”Arbetsyta” i Excel

Arbetar du alltid i samma Excelfiler? Spara då en s.k. Arbetsyta.
När du sparar arbetsytan kommer samtliga filer som är öppna att sparas som en grupp som öppnas nästa gång du öppnar din arbetsyta.

Du sparar din arbetsyta genom att gå till menyfliken Visa, och välja knappen Spara arbetsyta.

Observera: Funktionen Spara arbetsyta finns med i Excel fram t.o.m. version 2010.

Fr.o.m. Excelversion 2013, meddelar Microsoft följande:
”Det går inte längre att spara den nuvarande layouten för alla fönster som en arbetsyta. Kommandot Spara arbetsyta är inte längre tillgängligt i Excel.
Men, du kan fortfarande öppna en arbetsytefil (*.xlw) som skapats i en tidigare version av Excel.”

 

Om du har flera arbetsböcker öppna och vill titta i dem samtidigt för att kunna stämma av något, så kan du göra det genom att visa flera arbetsböcker samtidigt.
Du åstadkommer det genom att först öppna relevanta arbetsböcker – Gå till menyfliken Visa – Välj därefter Ordna alla och i dialogrutan väljer du önskad layout.

 

Behöver du titta i flera kalkylblad i samma arbetsbok samtidigt, så måste du infoga ett Nytt fönster.
Det gör du genom att gå till menyfliken Visa  – Välj därefter knappen Nytt fönster.

Det verkar då inte hända så mycket, men i själva verket har du fått ett nytt fönster mot din arbetsbok.
Det nya fönstret kan du välja att t.ex. visa sida vid sida med ditt ursprungsfönster.

Med vänliga hälsningar,
Excelspecialisten


Läs mer om våra Excelkurser

Några av våra nöjda kunder

Visa fler

Bli kontaktad av oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig