Om affärssystem på IDG

21 oktober, 2008

i artikeln
Affärssystemet måste ständigt utvecklas i Computer Sweden står det om standardiserade affärssystem.

Här är ExcelSpecialistens svar:

Allt är inte standard. Dela in dina processer i två kategorier: Marknadsdrivna resp verksamhetsdrivna.

De marknadsdrivna är de som i stort följer ett standardiserat mönster, Bokföring, CRM, Personaladministration.

De verksamhetsdrivna är de som är specifika för den enskilda verksamheten eller i vissa fall branschen. Här finns i vissa fall budgetering, styrelserapportering, offertkalkylering och mer branchspecifika processer..

För att få dynamik i It-stödet köp in standardiserade program för standardiserade processer och kundanpassade lösningar för icke-standardiserade..

Se till att alla standardiserade program har ett läsbart datalager så It-avdelningen själv kan bygga applikationer som kommunicerar med tex CRM, Affärssystem mm..

Skapa sedan fristående moduler för varje verksamhetsdriven process vid behov. (Använder ni en underleverantör till detta se till att ni har tillgång till och rättigheter att ändra i källkoden.).

Detta arbetssätt tillåter omprioritering av införandet av olika IT-stöd, omdefinition av processer, egen utbyggnad av applikationer..

Vidare kan ni enklare byta leverantör och själva anpassa programvaran efter omvärldsförändringar. Få affärssystemsleverantörer tillåter detta på ett smidigt sätt.

Ett urval av kunder som använder våra tjänster

Visa fler

Bli kontaktad av oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig