FILTER (FILTER)

Filtrera information utan att ändra din grunddata.

I tidigare versioner av Excel har du kunnat filtrera din data på olika sätt, och när du har gjort det har din grunddata filtrerats så att endast resultat visas och övriga rader dolts.Du kunde även endast ha ett filtrerat område på ett blad.

Med den nya funktionen FILTER (FILTER) kan man göra det med hjälp av en formel utan att dölja rader i grunddata. Funktionen filter kan användas flera gånger på ett och samma blad.

Syntaxen för funktionen är: =FILTER(matris;inkludera;[om_tom])

Om vi exempelvis endast vill ha rader i datamängden nedan, som innehåller ”Päron” i kolumn C, kan vi ställa oss i en cell och skriva: =FILTER(B3:D15;C3:C15=”Päron”). Det kommer endast ge oss de rader där ”Päron” förekommer och utan att påverka grunddata.

 

Om funktionen FILTER inte hittar det du anger som kriterier för din filtrering, kommer funktionen att ge dig felmeddelande #KALK! Om du vill slippa den typen av felmeddelande i ditt Excelark, kan du istället själv definiera vad du vill att det ska stå då felet uppstår. Det gör du med hjälp av det sista valfria argumentet om_saknas.

I ett exemplet nedan vill vi filtrera fram alla rader som innehåller ”Apelsin” i kolumn C. Om inga sådana rader existerar, vill vi istället för #KALK! få texten Saknas. För att åstadkomma det, skriver i formeln: =FILTER(B3:D15;C3:C15=”Apelsin”;”Saknas”)

 

FILTER funktionen har följande syntax: FILTER(matris;inkludera;[om_tom])

De olika argumenten är:

matris: Intervallet eller matrisen som ska filtreras.

inkludera: En matris med booleska värden där SANT representerar en rad eller kolumn som ska behållas.

Om_tom: Returneras om inga objekt behålls.

 

Med vänliga hälsningar,
Excelspecialisten


Läs mer om våra Excelkurser

Några av våra nöjda kunder

Visa fler

Bli kontaktad av oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig