Räkna ut moms i Excel

Behöver du räkna ut vad ett belopp blir med eller utan moms i Excel? I det här Exceltipset visar vi hur du ska skriva dina formler för att lägga till moms eller dra bort moms/räkna moms baklänges. Du kan också ladda ned en Excelfil med färdiga tabeller med formler.

Dra bort moms

Om du har beloppet inklusive moms och vill räkna ut vad det blir exklusive moms använder du formeln

=[Belopp inkl. moms]/(1+[Momssats %])

Exempel: Vi har 100 kr inklusive moms och vill dra bort momsen. Följande formler används då för respektive momssats:
25% moms  =100/(1+0,25) = 80 kr exkl. moms
12% moms  =100/(1+0,12) = 89,29 kr exkl. moms
6% moms  =100/(1+0,06) = 94,34 kr exkl. moms

Lägga till moms

Om du har ett belopp exklusive moms så lägger du till momsen genom att använda formeln

=[Belopp exkl. moms]*(1+[Momssats %])

Exempel: Vi har 100 kr exklusive moms och vill lägga till moms. Formlerna blir då för respektive momssats:
25% moms  =100*(1+0,25) = 125 kr inkl. moms
12% moms  =100*(1+0,12) = 112 kr inkl. moms
6% moms  =100*(1+0,06) = 106 kr inkl. moms

Ett urval av kunder som använder våra tjänster

Visa fler

Bli kontaktad av oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig